Služobný telefón na centrálny sklad náhradných dielov Komárno: 0902 895 326

eAutoPowr môže byť budúcnosťou poľnohospodárstva

Traktory John Deere radu 8R sú od roku 2022 dostupné s inovatívnou prevodovkou eAutoPowr. Redakcia týždenníka Roľnícke noviny mala možnosť sa o prvom kuse na Slovensku vďaka spoločnosti Agroservis dozvedieť viac a vyskúšať si ho. Aký je vlastne je? V čom spočívajú hlavné rozdiely, výhody a inovácie prevodovky eAutopowr? To sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Americký výrobca koketuje s elektrikou už dlhšie. Spoločnosť John Deere sa totiž už minulosti pokúšala implementovať elektrické prvky do svojich strojov. Prvou významnejšou lastovičkou bol v roku 2009 prezentovaný traktor 7530 E Premium. V tomto traktore bol motor využitý na pohon generátora, ktorý následne poháňal všetky rotačné komponenty v motore. Výrobcovi, ktorý je známi svojim inovatívnym prístupom však toto ani zďaleka nestačilo, a preto prišiel v roku 2015 s kĺbovým nakladačom John Deere 944K, v ktorom bolo klasické pojazdové ústrojenstvo nahradené elektromotormi priamo v nábojoch kolies. Tieto elektromotory boli aj v tomto prípade poháňané dieselovým agregátom, a zvláštnosťou stroja bola napríklad skutočnosť, že dokázal pracovať i pri zlyhaní jedného z elektromotorov. S týmto sa však výrobca neuspokojil a tak opäť sa zameral na svoj hlavný segment, a teda traktory.

Po mnohých rokoch výskumu a vývoja v oblasti elektrifikácie teraz John Deere našiel vysoko odolné riešenie, ktoré ponúka plynule meniteľný prevod v triede nad 400 konských síl. V roku 2019 prišiel s konceptom prevodovky, ktorú vyvinul v spolupráci s belgickým výrobcom Joskin.  eAutoPowr, ako ju John Deere nazýva, je prvou elektrickou prevodovkou s plynule meniteľným prevodom a elektromechanickým delením výkonu na svete. Prevodovka, predstavená na veľtrhu AGRITECHNICA 2019, kde vrátane e-portu pre napájanie náradia získala zlatú medailu za inováciu na je teraz voliteľná pre najvýkonnejšie modely radu 8R 410 vo všetkých verziách – 8R kolesové, 8RT dvojpásové a 8RX štvorpásové. „Štyristodesiatka“ s touto novou prevodovkou je výbornou odpoveďou na konkurenčné vysokovýkonné traktory, a posúva latku opäť o niečo vyššie. eAutoPowr má nielen zvýšenú odolnosť, ale tiež pozitívny vplyv na celkový výkon traktora.

Ako to funguje?

V novej prevodovke eAutoPowr došlo k zámene hydrauliky za elektriku. Jedná sa teda o plynulú prevodovku, v ktorej bol hydrostatický modul nahradený elektrickou sústavou (elektromotor a generátor). Prevodovka eAutoPowr je zložená z generátora, ktorý je poháňaný prostredníctvom hriadeľa priamo od motora traktora. Tento generátor produkuje jednosmerný prúd, z ktorého menič napätia následne vytvára prúd striedavý, ktorý je distribuovaný do elektromotora. Prevodovku teda v podstate poháňa elektromotor, vyrovnávajúci otáčky medzi prevodovými stupňami a nahrádzajúci tak hydrostatickú časť klasickej IVT prevodovky. eAutoPowr spája všetky najlepšie vlastnosti bezstupňovej prevodovky John Deere s precíznou kontrolou pojazdovej rýchlosti a lepším zrýchlením pri menších emisiách hluku.

Elektrický pohon je však navrhnutý tak, aby nielenže napájal pohon tejto prevodovky, ale poskytoval navyše až 100 kW elektrickej energie pre externé náradie prostredníctvom 480 V trojfázového striedavého prúdu. „Prvé využitie tejto technológie sme mali možnosť vidieť v kombinácii s pohonom náprav cisterny Joskin, na ktorej sú dve nápravy poháňané elektricky, čo znamená zvýšenú trakciu, menší sklz a presné vedenie za traktorom bez potreby dodatočných závaží. Traktor môže pracovať optimálne s menšou záťažou alebo ďalej zvyšovať produktivitu tým, že má možnosť obsluhovať širšie náradie s rovnakým traktorom. Pomocou e-Drive sa aktivuje elektrický pohon, aby sa zabránilo akémukoľvek preklzu kolies. Hranicu sklzu môže nastaviť vodič. To umožňuje systému podporovať traktor trvalo alebo len v určitých situáciách, napríklad pri jazde do kopca.

Stroj s výkonom cez 400 konských síl dokáže navyše operovať v rýchlostnom rozsahu 0,05 – 50 km/h, čo je samé o sebe raritou. 410 koní v kombinácii s plynulou prevodovkou navyše rieši problém s plazivými rýchlosťami, pokiaľ potrebujeme získať maximálny výkon na vývodovom hriadeli pri čo najnižšej pojazdovej rýchlosti. John Deere tak teraz dokáže ponúknuť vysokovýkonné traktory aj na prácu v špeciálnej rastlinnej výrobe, kde sa na pohon náradia využíva práve kardan.

Spoločnosť Agroservis predstavila zástupcom médií najvýkonnejší traktor John Deere radu 8R 410 s inovatívnou prevodovkou eAutoPowr.

Základné výhody: zvýšená životnosť, bezkefková technológia, kvapalinové chladenie

John Deere výmenou hydrostatickej časti prevodovky za elektrickú docielil lepšiu diagnostiku a jednoduchšiu servisovateľnosť. Navyše znížil poruchovosť a zvýšil spoľahlivosť použitím menšieho množstva súčiastok. Dva elektromotory s bezkefkovým dizanom sa prakticky neopotrebujú a tak životnosť hnacieho ústrojenstva prevyšuje akékoľvek iné koncepty, ktoré boli v minulosti ponúkané v tomto segmente. „Klasická prevodovka AutoPowr vyžaduje na chod hydrostatických častí prevodovky väčšie množstvo oleja, ktorý musí byť chladený. Výkon sa teda odoberá aj na túto činnosť, čo pri prevodovke eAutoPowr odpadá. Podarilo sa nám znížiť aj celkovú hlučnosť stroja o približne 23 %, ako aj znížiť rázy pri preraďovaní. Navyše do rýchlosti 5 km/h sa na pojazd traktora využíva čisto elektrický pohon,“ hovorí o výhodách novinky produktový špecialista spoločnosti Agroservis.

Testovaná 410R

V Tovarníkoch sme mali možnosť previezť sa na modeli 410R vo výbave Signature. Jedná sa prakticky o najvyššiu špecifikáciu stroja, kde nájdeme, integrovanú anténu s maximálnou presnosťou navádzania, odpruženú kabínu alebo sedadlo ActiveSeat, vzduchové brzdy, kožené sedadlo s ventiláciou, vyhrievaním a masážnymi funkciami, ako aj systém centrálneho hustenia pneumatík. V kabíne je umiestnený displej Command Center 4600 a doplnkový displej pre prácu s náradím. Navyše je tu, ako sme už pri nových traktoroch John Deere zvyknutí, aj displej v A-stĺpiku, ktorý je tu na zobrazenie základných parametrov stroja, ako sú pojazdová rýchlosť, otáčky motora, hladina paliva, hladina AdBlue, tlaky a teploty, na ktorý nám padá zrak hneď po rozbehnutí traktora za pomoci joysticku.

Popri technických novinkách sa nezanedbáva ani jazdný komfort, a to nemáme na mysli ani tak odpruženú kabínu, či spomínané kožené sedadlo. V už aj tak veľmi tichej kabíne sa hladina hluku ešte viac znížila, čo sme mohli počuť aj na vlastné uši. Ovládanie traktora joystickom je pohodlné tak, ako sa od strojov značky John Deere už akosi očakáva. Vďaka joysticku CommandPRO máme všetko v jednej ruke, či už je to pojazd, ovládanie náradia, ovládanie traktora, nastavenie dokumentácie, navigáciu a pod. Tlačidlá je možné konfigurovať presne podľa preferencií obsluhy stroja. Pojazd je možné klasicky ovládať joystickom, alebo pedálom podľa toho, čo obsluha preferuje. Obsluha stroja profituje aj z jemnej regulácie rýchlosti, mierne zlepšenej akcelerácie stroja, či prekvapivo rýchlych a plynulých reakcií na zmenu pojazdu vpred a vzad. Keďže pojazd do rýchlosti 5 km/h je poháňaný plne elektricky, je možný rýchly a veľmi plynulý prechod. V konečnom hodnotení sa jedná o štandardný traktor 8R v prémiovej výbave, ktorý nesklame ani tých najnáročnejších užívateľov. Navyše je vyšperkovaný inovatívnou prevodovkou, ktorá z neho robí ten najuniverzálnejší ťahový prostriedok, ktorý má pred sebou veľkú budúcnosť.

zdroj: Rolnícke Noviny – LADISLAV ZÁVODSKÝ

Pridaj komentár



Ďalšie články, ktoré by vás mohli zaujímať

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this