Mannheim, 22. marca 2023 – Výrobný závod John Deere v Mannheime oslavuje výrobu svojho 2-miliónteho traktora. S výrobou 40 000 traktorov ročne pomáha približne 3 300 zamestnancov fabriky pred tým, ako sú stroje rozvozené do celého sveta. Továreň je zároveň jedným z najvýznamnejších zamestnávateľov v meste.
Závod John Deere v Mannheime
Mannheim je mesto vynálezcov. Auto, bicykel a traktor boli vynájdené práve tu, a hoci sa dnes v meste nevyrábajú žiadne autá ani bicykle, traktory naďalej schádzajú z linky v mestskej časti Lindenhof. Základný kameň jedného z najúspešnejších výrobcov traktorov položila firma Heinrich Lanz pred 102 rokmi so svojím modelom Bulldog. Traktory John Deere sa tu vyrábajú od roku 1956. Vzhľadom k prudkému nárastu výroby sa stala táto fabrika najväčším výrobným závodom John Deere mimo Severnej Ameriky. Zároveň sa jedná o najväčší výrobný závod na traktory v Nemecku, keďže dve tretiny všetkých traktorov vyrobených v Nemecku sú vyrobené práve v Mannheime. Továreň ťaží zo skvelej lokality pri rieke Rýn, cez ktorú výrobca dvakrát týždenne expeduje približne 250 traktorov do Rotterdamu alebo Antverp a potom do zámoria – vrátane Spojeného kráľovstva a Írska. Mannhheim nie je však len výrobným závodom. Je tiež vývojovým centrom pre všetky stredné traktory John Deere. Viac ako 250 inžinierov pracuje na traktoroch zajtrajška a budúcnosti. Hlavný dôraz je tu kladený na výkon, pohodlie a efektivitu. Dnešné traktorové kabíny ponúkajú luxus, ktorý poznáme z automobilov – s automatickou klimatizáciou, AppleCar Play, pohodlnými sedadlami, GPS riadením a množstvom ďalších vymožeností. Vývojári tiež vynaložili veľké úsilie na čo najčistejšie spaľovanie paliva; rovnako prísne emisné normy platia pre traktory, ako pre ostatné vozidlá. Inžinieri zároveň pracujú na alternatívnych konceptoch, medzi ktoré patrí napríklad využívanie biopalív. Vyvíjajú sa tu aj elektrické pohony, aj keď len pre menšie traktory, keďže kapacita batérie pre väčšie stroje zatiaľ nepostačuje. V roku 2026 bude navyše predstavený prvý plne autonómny traktor s výkonom približne 100 koní, poháňaný batériami.
Traktory John Deere 6R a 6M
Vývojové oddelenie vydláždilo cestu predstaveniu rámového dizajnu traktorov z Mannheimu. Robustný mostový oceľový rám dáva traktorom pri použití ťažkého náradia obrovskú stabilitu. Vďaka tomu môžu byť ostatné komponenty traktora vyrobené čo najľahšie. Za všetky môžeme spomenúť kryty prevodovky, ktoré sú vyrobené z hliníka. Po predstavení konštrukcie rámu v 90. rokoch 20. storočia produkčné čísla neustále stúpali. Už viac ako 20 rokov je John Deere lídrom na trhu s traktormi vo všetkých hlavných západných európskych krajinách. Za súčasným úspechom stojí okrem iného aj vlajková loď mannheimskej produkcie, 6R 250. S maximálnym výkonom 300 konských síl je najväčším traktorom, aký bol kedy v Mannheime vyrobený. Traktory z Mannheimu pokrývajú rozsah od 90 do 250 k menovitého výkonu v „luxusnej“ triede.
Dvojmiliónty traktor John Deere z Mannheimu
Dvojmilióntym traktorom je takisto model 6R 250. Ako poďakovanie, ktoré patrí produkčnému tímu, je traktor zabalený do fotografií viac ako 300 zamestnancov. Traktor bol predstavený vo výrobnom závode v Mannheime 22. marca za prítomnosti generálneho riaditeľa John Deere, Johna C. Maya. V nasledujúcich týždňoch bude traktor vystavený na fóre John Deere. Z dlhodobého hľadiska dostane tento traktor čestné miesto v továrenskom múzeu vedľa svojho malého brata, ktorým je 1 miliónový traktor JD 6400. Od začiatku výroby trvalo 70 rokov, kým dôjde k produkcii jedného milióna traktorov John Deere, avšak druhý milión odišiel z výrobnej linky zhruba za 30 rokov.
Pohľad do budúcnosti
S odovzdaním jubilejného traktora spoločnosť nehľadí len späť, ale aj dopredu. Ceremoniál sa uskutočnil v budove novej lakovne. V súčasnosti je investovaných viac ako 80 miliónov USD do budúcnosti závodu a zabezpečenia lokality. Vďaka tým najmodernejším environmentálnym technológiám je spotreba energie výrazne nižšia a emisie možno znížiť na minimum. John Deere sa vyhýba produkcii odpadovej vody a odpadu. Hladina hluku je oveľa nižšia ako v predchádzajúcich výrobných závodoch. Školiaci workshop v závode v Mannheime sa tiež pozerá späť a vpred. Toto leto oslavuje svoje 100. výročie. V časoch nedostatku kvalifikovaných pracovníkov, je pre spoločnosť čoraz dôležitejšie školiť kvalifikovaných mladých ľudí. V súčasnosti ponúka výcviková dielňa miesto pre 160 mladých kvalifikovaných ľudí, ako sú technici mechatroniky, automobilový mechatronici, priemyselní mechanici, technici elektroniky pre strojársky priemysel a stavebný mechanici so zameraním na technológiu zvárania. Lokalita v Mannheime je pre budúcnosť dobre vybavená. S dvojmilióntym traktorom a ďalšími investíciami do montáže vysiela spoločnosť dôležitý signál pre viac ako 3 300 zamestnancov a metropolitný región Rhein-Neckar o tom, že napreduje.
Príbeh úspechu traktorov z Mannheimu
1921: Lanz predstavuje prvý traktor na ropu na svete, 12 koňový Bulldog HL. Traktor je poháňaný horizontálnym jednovalcovým motorom, takzvaným žhaviacim motorom. Zvláštny tvar hlavy valcov a ochranného krytu nad ním dal traktoru meno Bulldog. Traktor navrhol Dr. Fritz Huber.
1936: Lanz predáva prvé expresné traktory Bulldog. S týmito strojmi je problém dopravy v poľnohospodárstve možné značne zlepšiť. Eilbulldogs sú tiež čoraz častejšie využívané dopravcami na cestnú dopravu.
1942: 100 000. Bulldog opúšťa továreň v Mannheime.
1945: Bombardovanie zničilo 90 % všetkých budov v areáli továrne a ďalšia viac ako polovica strojov je nepoužiteľná. V lete 1945 však v Americké okupačné úrady udeľujú povolenie na výrobu. Rekonštrukcia však postupuje pomaly.
1953: 9. februára zišiel z montážnej linky 150 000. Bulldog. Z týchto traktorov 30 000 odchádza do zahraničia, zatiaľ čo 120 000 zostáva doma.
1956: V tomto roku bol vyrobený 200 000. Bulldog. V rovnakom čase preberá Heinrich Lanz Ag so závodmi v Nemecku a Španielsku spoločnosť John Deere.
1960: Po takmer 40 rokoch končí výroba traktora Lanz Bulldog s horizontálnym jednovalcovým dvojtaktným motorom. Dva nástupnícke modely, John Deere-Lanz 300 s výkonom 28 k a John Deere-Lanz 500 s výkonom 36 k začínajú schádzať z linky. Poháňa ich moderný štvorvalcový štvortaktný dieselový motor.
1962/63: Portfólio traktorov dopĺňajú tri modely 100, 700 a 3010.
1967: Názov spoločnosti sa opätovne zmenil a kapoty traktorov odteraz nesú označenie John Deere, bez prípony Lanz.
1974: Dochádza k predstaveniu série 30 s modelmi 830 až 1130. John Deere je prvým nemeckým výrobcom traktorov, ktorý ukázal integrovanú a pohodlnú kabínu, testovanú OECD s hlučnosťou iba 86 dB(A).
1980: John Deere stavia závod na výrobu kabín v Bruchsale. Dnes má celý areál továrne rozlohu 63 hektárov. V roku 1981 tu vychádzajú prvé komfortné kabíny SG2 z výrobnej linky.
1986: Firma predstavuje sériu 50 s modelmi od 38 do 114 k.
1992: John Deere predstavuje inovatívne traktory radu 6000 s celooceľovým mostovým rámom. Pôvodne sú vyrábané štyri 4-valcové modely s výkonom od 75 do 100 k.
1993: 72 rokov po predstavení prvého ropného traktora Lanz schádza miliónty traktor z výrobnej linky v závode v Mannheime.
1997/98: Závod v Mannheime predstavuje sériu 6010 s prednou odpruženou nápravou a novými úspornými motormi PowerTech.
2001/2002: Séria 6020 je uvedená na trh a pokrýva výkonový rozsah od 80 do 160 koní.
2002: John Deere Tractors je prvým výrobcom, ktorý ponúka systém riadenia GPS s názvom AutoTrac. Táto technológia je vstupom do digitálneho presného poľnohospodárstva.
2004: 23. februára zišiel 300 000. rámový traktor z finálnej montážnej linky. V tom istom roku je otvorená nová školiaca dielňa.
2005/2006: Uvedenie radu 6030 s modelmi s výkonom od 115 do 203 k.
2011: Na veľtrhu AGRITECHNICA predstavuje John Deere novú sériu prémiových traktorov 6R z Mannheimu. Spočiatku sú predstavené veľké modely 6170R, 6190R a 6210R. V roku 2021 pribudne šesť ďalších 4-valcových a 6-valcových modelov.
2017: Výrobný závod v Mannheime posúva rozsah maximálneho výkonu na úroveň 300 k s modelom 6250R – najvýkonnejším modelom z Mannheimu.
2023: Z výrobnej linky schádza dvojmiliónty traktor, 6R250.